Ei ole vaikeaa erottaa televisiomainosta, joka on tehty muille kuin suomalaisille. Pikemminkin sitä ei voi olla huomaamatta. Ei sillä, että mainos olisi ylikansallisuuden vuoksi automaattisesti huono, mutta sen puhuttelevuus kärsii jo siitä, ettei olla vaivauduttu huomioimaan suomalaista. Ainutlaatuista, omanlaistaan, suomalaista. Prkl.

Kun näin Exprolinen kansainvälisen markkinointimateriaalin, ymmärsin asiakkaani yskän. Puutiaisten ja kirppujen häätämiseen lanseerattavan uuden tuotteen englanninkielisessä ilmoituksessa ryytyneet kirppu ja puutiainen istuvat baarijakkaroilla polttamassa tupakkaa. Lattialla on tyhjä, kaatunut pullo. Suora käännös mainoslauseesta kuuluu: ”Kova vuosi edessä kirpuille ja puutiaisille.” Avasimme siis hetkeksi mappi Ö:n.

Kun moisesta kuitenkin on jo maksettu, ei lokalisoidulle suunnittelulle ole budjetoitu pohjattomuuksia. Siispä inventoidaan muu materiaali, kuten ihan kivat pakkauskuvalemmikit. Niiden kaveriksi tuotteen vahvuudet kolmella sanalla, puutiaiselle pysähtymiskielto, ja kas, meillä on kamppiksen pohjat.

Siitä sitten ilmoitukset (omansa koira- ja kissalehtiin), esitteet tuotteesta ja taudinaiheuttajista, apteekkikampanjalle julisteet, hyllypuhujat, hintakehykset, esitetelineet ja taskutietoisku henkilökunnalle. Mukaan myös 3D-mallit pakkauksista ja lukuisat erikokoiset nettibannerit sähköiseen mediaan.