Kun maailman suurimmasta lääkeyrityksestä irtautuu maailman suurin eläinlääkeyritys, ovat keskellä pyörivät rattaat isoja. Niinpä uuden brändin kehittäjäksi valittiin Lippincott, saman kokoluokan toimija. Mutta Suomeen asti päästäessä New Yorkin huminasta kuuluu enää sopivan pieni pihaus, joten pääsin työstämään suomalaista Zoetista.

Haastavuus alkoi heti sloganista ”For Animals. For Health. For You.” Suomen kielen ihanilla päätteillä olisi saatu liian pitkiä sanoja, eikä silti olisi tavoitettu englanninkielisen version monimerkityksellisyyttä. Kielemme on siis joskus liiankin tarkka. Tulkinnalle täytyi saada tilaa, jota käytännön sovelluksissa taas ei ollut, joten päädyimme puhtaisiin perusmuotoihin, ”Eläimet. Terveys. Sinä.” Muiden maiden ratkaisuja voi katsastella vaihtelemalla Zoetiksen nettiosoitteen maatunnusta. Esim. Romaniassa ei pituutta puutu…

Sitten oli vain elettävä sen kanssa, ettei Lippincott ottanut huomioon mutkikkaampien kielten erityispiirteitä luodessaan graafisen ilmeen, joka vahvasti nojasi sloganin jakamiseen kuudelle riville. Ja mikäpä siinä. Materiaalia on syntynyt kynistä messuseiniin.